Tubes (Ultra) Trail részletes útvonalleírása

Végig szalagozva és táblázva lesz az útvonal az eseményen, de a biztonság kedvéért csináltam ezt az ítinert. Kinyomtatásra nem kerül, de nem árt végig olvasnod, ha először jársz errefelé.
Tettye-tér északkeleti sarkában található Semiramis kávézó parkolójától indul az útvonal. Mielőtt elindulsz el ne felejtsd a chipedet leolvasni. Indulj el az aszfaltúton felfelé a S- követve. Pár lépés után megszűnik az aszfalt és két felé ágazik az út. Mindkettő jó, csak arra ügyelj, hogy a bal oldalin ne indulj el a lépcsősoron fel, mert az a Balázs kilátóhoz vezet és az nem jó irány. Hamarosan újra találkozik a két ösvény, itt tarts a bal oldali felé, ha jobbra mentél akkor egy sorompó jelzi, hogy nem jó helyen vagy. Rövid szakaszon betonozás “segíti” az előrehaladást, majd megszűnik és egy szép erdőben folytatod az utad. Folyamatosan emelkedsz a völgy aljában, majd a Z□ és a S- elágazásához érsz. Kanyarodj élesen jobbra, majd a Lenkei-pihenő előtt élesen balra. Haladj tovább a S- jelzésen. Most már a völgy keleti oldalában kapaszkodsz egyre magasabbra. Jobb kéz felől meglátod a Hammedli-pihenőt, ekkor kicsit lankásabb lesz az út, majd egy jobbos kanyar után ismét emelkedni kezd a turistaút.

Egyértelmű széles csapáson haladsz, Dömörkapu előtt jobb kéz felől az egykori vidámpark maradványait látod, majd kiérsz az aszfaltra. Kicsit balra tartva egy körforgalomhoz érsz, szemben az egykori büfé mellett a fák között kék közkútból olthatod a szomjadat. A Mecseki kisvasút és a Ptacek-pihenő mellett folytatódik a S- jelzés felfelé a Misina irányába. Te is ezen haladj tovább felfelé. Körülbelül 500 méter emelkedő után elhagyod a Z+ turistautat, majd a következő lehetőségtől a S+ jelzést kövesd, mely jobbra ágazik le. Kis lejtő következik, melyen kipihenheted az eddigi nehézségeket. Keresztezed a sípálya mindkét sávját, majd a fák közt látod magad előtt a Kis-réti esőbeállót, de neked balra kell tartani a jelzett útvonalon. Beton oszlopokhoz érsz, ami az egykor síugró sánc pillérei voltak. Keskeny és jól követhető a csapás, hamarosan egy fiatal, sűrű erdőbe érsz. Itt vigyázz a lábad alatti gyökerek miatt és a fejedre a belógó ágak miatt. Ha áthaladtál a susnyáson, akkor balra tart a csapás. A Hóvirág-völgyben találod magad, itt-ott a bedőlt fák miatt kerülni kell, de kövesd a S+-et. Hamarosan jobbra tartva leérsz a völgy aljába, de pár pillanat után már mehetsz is fel a túloldalt. Itt nemrég az erdészet kivágott jó pár fát, ezért kicsit nehezebb a tájékozódás, de a jelzések követhetőek. Vigyázz a belógó ágakra és a bedőlt fákra! Rövidesen a Lusta-völgyhöz érsz.

Megszűnik a S+ jelzés, mert eléri a S∆-et. A jelzésváltásnál figyelj balra kell fordulni. Emelkedik tovább az ösvény, majd egy rövid lendületes lejtő után ismét csak lehet kapaszkodni, mígnem kiérsz a Misina-nyeregbe. Az aszfaltozott élesen jobbra kell fordulni a sorompó felé. Innen újra a S- jelzésű úton haladj felfelé. Fehér apró kaviccsal kiszórt turistaúton eltévedni sem lehet. :) Közel 700 méter emelkedő után eléred a Rotary-körsétányt, pár száz méter után balra leágazik a S∆ a Kis-Tubesi kilátóhoz, de neked kissé jobbra tartva a S--on kell haladnod tovább. Ha nem az időre hajtasz, akkor érdemes egy percre kimenni, mert ragyogó a kilátás innen a városra. Pár méter után ismét leágazó balra, ez is a kilátóhoz visz. Kövesd tovább a S- -ot. Kis lejtő után megkezded az utolsó nagyobb szintkülönbség leküzdését. Ha elhaladtál a sorompó mellett akkor már csak pár méter és felértél a Tubesre a János-kilátó alá.

Itt a pad alatt várunk, hogy leolvassuk a chipedet, valamint az asztalról frissíthetsz. Ha nem a legjobb időre hajtasz, akkor érdemes felmenni a toronyba. Szép időben Badacsonytól a horvátországi Papukig ellátni. A S- itt jobbra tart, de te egyenesen haladj az erdőbe, a P∆-et kövesd. Ha bal kéz felől fából ácsolt mellékhelyiséget látsz akkor jó felé tartasz. Sziklás, gyökeres lejtő következik haladj óvatosan! Balra is, majd később jobbra is kanyarog az ösvény, de te csak kövesd a jól kijárt csapást. A Biokom munkatársai kerítéssel és fa lépcsőkkel “segítették”, hogy jól követhető legyen a turistaút. A második éles balos kanyar után figyelj, mert kiérsz a Rotary-körsétányra, itt ne egyenesen haladj, hanem fordulj jobbra élesen, majd 5 méter után válaszd a bal oldali lefelé haladó ösvényt. Ez a P∆, a másik a S○, nyíllal, ami körbevezet a Rotary-körsétányon. Ugyanígy szerpentinezik az ösvény mint eddig, majd két kanyar után leérsz Lapisra. A beton kordonokon nem kell átmenned, kanyarodj élesen balra és kövesd tovább lefelé a P∆-et. Két kilométeren keresztül folyamatosan lejt az út. Nagyon jól futható, de vigyázz, mert sok helyen veszélyes gyökér és szikla van. Ez az úgynevezett Bányász-út. Ha leérsz az aszfalt útra, akkor azt keresztezd, majd tarts balra és kövesd a P- jelzést az Állatkert felé. Ez a rész a Mandulás erdei tornapályán halad, ezért jobb oldalt van pár ügyességi feladat. 1 kilométer után keresztezed a Misinára tartó P∆ jelölést, de te csak haladj tovább egyenesen. Pár méter után kiérsz egy tisztásra, ez a Mandulás játszótér.

Haladj tovább egyenesen, majd mielőtt újra beérnél az erdőbe fordulj jobbra és a fák között találsz egy kőből kirakott ivókutat. Ha megszomjaztál itt olthatod a szomjadat. Tarts tovább lefelé és óvatosan keresztezd az aszfalt utat. Kissé balra tartva fuss be az erdőbe. Innentől rövid szakaszon jelzetlen, de jól járt erdei ösvényen vezet az útvonal. Jobbról elhagysz egy házikót, majd összeszűkül a csapás, nem sokára keresztezed a Roboz-pihenő és a Kardos-úti kulcsosházhoz közti S∆ jelzésű Kardos utat. Fuss tovább egyenesen. Kiérsz egy irtásra, itt csak jobbra tudsz haladni, majd a sziklás lejtő végén balra kanyarodva térj rá a Z□ jelzésre. Innen már ezt kell követned, majd egy padnál jobbra fordulsz, 150 méter követően egy Y elágazásban tarts balra, amerre a jelzés is mutat. Rövid emelkedő után egy drótkerítés mellett haladj tovább egyenesen, majd fordulj balra és kövesd a fenyőfákon található jelzéseket. Jobbos kanyar után egy fa lépcsőn érsz ki a Kikelet szálló melletti buszmegállóhoz. Óvatosan menj át az úton, túloldalt tavasztól őszig egy csapból ivóvízhez juthatsz. Innen fordulj jobbra és indulj el lefelé a Szőlő utcán. 50 méter után baloldalt egy sorompó mellett térj be az erdőbe és kövesd a Z□-et. Egyértelmű a turistaút ezen haladj, ne térj le róla. Hamarosan baloldalt nagy fehér oszlopokhoz érsz, ez az Ilonka-pihenő. Szép a kilátás innen a Havihegyre és a keleti városrészre. Több kisebb, nagyobb csapás van itt jobbról is és balról is, de tarts egyenesen tovább. Szép fenyőfák közt folyamatosan ereszkedsz lefelé, majd hamarosan visszaérsz a Lenkei-pihenőhöz, ahol már korábban még az elején jártál. Fordulj jobbra és ereszkedj le a Tettyére. Innen már kell, hogy ismerd a járást. Mikor leérsz a Tettyére csekkolj be a Semiramis előtt várunk rád! Pihenés után jöhet a második kör.

Források, kutak az útvonal mentén:
  • 1,5 km: Dömörkapu, kék kút
  • 9,7 km: Mandulás ívó kút
  • 11,3 km: Kikelet szálló és a Szőlő utca közti kút

Az útvonal végig szalagozva lesz, de ha segítség kell hívj: Seres Milán +36 30 5448 769